» Blog » Drobniaka Duceusz
09-05-2007 18:00

Drobniaka Duceusz

W działach: mechanika, społeczność | Odsłony: 1

Drobniaka Duceusz
Jakiś czas temu Saise opublikował na swoim blogu Power19 nt. jego postającej gry - Drobniaków. Zapoznałęm się z nim i oto moje uwagi.

Na poczatek - bardzo mi miło, że Saise zdecydował się używać w swojej grze kaduFATE'a. Myślę, że kinowy charakter tej mechaniki będzie bardzo dobrze wspierał charakter rozgrywki :-)

Przyszło mi przy tym na myśl, że jezli już zmieniamy nazwy pod klimacik gry, to możnaby pomajstrować przy samej Drabince. Sednem gry w Drobniaki jest zmiana perspektywy wraz ze zmianą wielkości. Wieć może by tak zmienić/ dodać drugą Drabinkę związując ją z tym zagadnieniem. Np. taką:

Doskonały - Gigantyczny
Wspaniały - Wielki
Bardzo dobry - Bardzo duży
Dobry - Duży
Niezły - Spory
Znośny - Skromny
Słaby - Mały
Bardzo słaby - Barzo mały
Fatalny - Maciupeńki

Wtedy śmiesznie nazywałyby się też stopnie trudności - "żeby wejść na tarkową ścianę wspinaczkową musisz uzyskać spory sukces!" i łątwo byłoby widać jak mocne są efekty testow np. magii [i tak to widać, ale IMHO z Drabinką Wielkościową jest zabawniej ;-] - "rzucając czar magyji ognia uzyskałeś naprawdę wielki efekt!". Jednocześnie mechanika uzyskuje taki pocieszny, pozytywny wydźwięk. W Drobniakach akcja nie moze się nie powieść - może to będzie i maciupeńki, ale zawsze sukces ;-) A jak ktoś wyda Guziczka na przejęcie narracji nad tym fiaskiem, to mozę się jeszcze okaże, zę to był maciupeńki sukces w robieniu jednej rzeczy,a el zupełnei duży w robieniu innej, niezaplanowanej ;-) Co Ty na to, Saise?

Pierwsze wrażenie tej autorki jest bardzo dobre. Kojarzy mi się ona natychmiast z dwoma rzeczami - moją własną, pisaną swego czasu z bratem autorką pt., Fabula [łac. bajka] oraz z megakonkursowym Beszamelem. W Fabuli staraliśmy się uzyskać efekt magiczności przez okręcony świat fantasy - ale Saise ma lepszy koncept, który niemal automatycznie nadaje światu tego typu cechy - brawa. Co do skojarzenia z Beszamelem - on także próbuje uzyskać nową jakość poprzez zmianę perspektywy - tam chodzi o fanrtasy postrzegane przez przyzmat kulinarny, tutaj o świat domostwa z perspektywy skrzacika. Oba są oprate o podobne założenia i oba prezentują się wyśmienicie :-)

Co do zastosowanego systemu kluczy jeszcze - nie wiem, czy przypadkiem nie nachoidzą one na sobie za bardzo z aspektami. Tworząc postać będzie pewnei można wybrać klucze, które wspomagać się bedzie przez odpalanie aspektów, tak? W ten sposób gracz będzie podwójnie nagradzamy za jedno zagranie - pod klucz i pod aspekt - pedekami i bonusami do testów. Ale - taka moze być koncepcja, więc pytam.

Wracając jeszcze do Fabuli - miałem w niej kiedyś koncept, który chciałem wprowadzić - modułowość świata gry. Grę miało się rozpoczynać w swoje małej kraince, by potem móc wyjść z niej dalej - tu MG mógł zapodać koejną z krainek, z różnych do wyboru. Koncept Dobniaków, jak sądze, wspiera to doskonale. Otóż wystarczy sprawić, by część pokojów w Rezydencji była nieużywana [jest przecież tylko jeden Ostatni Gigant] i przez to zamknięta! Jeżeli potrzebujemy nowej, arcyciekawej lokacji, wystarczy sprawić, ze Gigant zapragnie zmienić otoczenie w którym zyje - i oto voila! Kolejna kraina stoi przed naszymi bohaterami otworem.

Jest to zresztą kolejny zabawny atut Drobniaków - możliwosć sypersimowego wprowadzania storylinii za pomocą Ostatniego Giganta. Otwieranie nowych pokoi [czytaj - najazd nowych mieszkańców, mozę nieznanych ras, eksplorowanie tajemniczych krain a'la Indiana Jones (pokój łowiecki!) i inne], przyjazd gości [i towarzysząca mu rewolucja w krainie Drobniaków], pożar kuchni spowodowany przez niesprawną mikrofalówkę [i Wielki Pianowy Potop sprowadzony przez Gigancią Straż Pożarną] - możliwości jest multum.

Pociągnijmy to dalej - do Drobniaków każdy moze skonstruować swój własny setting! [choć tutaj trzebaby storzyć dosć uniwersalne rasy Drobniaków - pewnie jakieś kurzowce, złe roztoczaki itepe :o].Chcesz grać w baśniowy mrrrok - stwórz sobie rezydencję Vlada. Chcesz opowieść o walce z systemem - Drobniaki: Supermarket! and the world is yours. Wreszcie - jeżlei ktoś będzie miał taką ochotę mozę stworzyć setting - Drobniaki: Moja Własna Chata i grać z dziećmi. No okej, zagalopowałem się, mało który erepgowiec ma dzieci :o)

Jak widać pomysł saisego strasznie przypadł mi do gustu. Polecam zapoznanie sie z nim, śledzenie rozwoju i kibicowanie. Ja na pewno będę :-)
1
Notka polecana przez: Zsu-Et-Am
Poleć innym tę notkę

Komentarze


15914

Użytkownik niezarejestrowany
    Miodzio :o)
Ocena:
0
Pomysł Drobniaków jest świetny. Sam kiedyś myślałem o czymś takim, ale w bardziej heroic fantasy/ postapokaliptycznym wydaniu (był kiedyś taki stary film o facecie, który płynąc łodzią trafia w dziwną chmurę mgły a po powrocie do domu zaczyna się zmniejszać). Walka z tarantulą za pomocą igły, etc.

Podejście Drobniaków, takie bardziej baśniowe jest jeszcze lepsze. Trzymam kciuki za system -może w październiku zacznie się nowa edycja Megakonkursu; zresztą jak patrze na kolejne powstające autorki to chciałbym, żeby jakieś wydawnictwo zaczęło taką linię wydawniczą. Może Portal dałby się namówić na kontynuowanie swojej serii "Nowa Fala RPG". Tamte gry były bardzo tanie, sprzedawały się chyba nieźle a kilka zostało kupionych i wydanych przez wydawnictwa zachodnie (na pewno z Hiszpanii i Wielkiej Brytanii).
09-05-2007 18:33
Saise
   
Ocena:
0
Ooo, wielkie zaskoczenie. Wchodzę na Kaduceuszowy blog, a tu taka mięsna notka o Drobniakach :) Dzięki za Support. A teraz do rzeczy.

1. Pomysł ze zmodyfikowaną drabinką jest po prostu prze-genialny. Już ląduje w podręczniku. Naprawdę, cud-miód-orzeszki. Że też, cholera, sam na to nie wpadłem. Nie dość że daje nowe możliwości, nie dość że lepiej opisuje działania drobniaków to pasuje to settingu. Świetna sprawa.

2. Co do kluczu, masz i rację, i jej nie masz. Klucz oczywista będzie połączony a aspektami, ale raczej w sposób nieformalny. Klucz ma raczej służyć i graczom i MG w celu nakierowania postaci. Dość mam tępych orków rozwiązujących zagadki i magów którzy nie są w stanie ruszyć głową (przykłady z życia wzięte ;). Teraz, jak ktoś stworzy maga, to pewnikiem weźmie klucz typu: Wiedza/Cierpliwość. A wojownik weźmie klucz typu: Walka/Odwaga. MG będzie przyznawał pedeki za spełnianie klucza - walczący wojownik dostanie pedeki, mądry mag dostanie pedeki. ;) Każdy ma swoją rolę, każdy sam ją określa.

3. Modularność - czytasz w myślach albo założyłeś mi podsłuch na GG. Mogę dać logi z mojej rozmowy dzisiejszej z DarkStormem, w której dyskutowaliśmy o tym samym. I tak będzie - jest tylko pięć ras. Drobniaki mają dostęp tylko do kilku pokoi na pierwszym piętrze rezydencji. Reszta to Terror Incognita, niezbadane ziemie. MG będą mogli więc swobodnie tworzyć własne krainy (pokoje), generować nowe, tajemnicze rasy i rozbudowywać świat według własnego widzimisie. Nie należy też zapominać o Mistycznych Ogrodach :> Słowem, system da graczom gotowy świat do eksplorowanie, ale pozostawia im też Katalog Ikei - jeżeli uznają, że aktualny świat jest już za mały, każdy MG może swobodnie otwierać kolejne pokoje.

;) Już jutro pokaże wam nową profesję autorstwa DarkStorma, a w weekend poznanie tajemniczą religię Drobniaków, Powrotyzm ;)

Duce, thx for your support!
09-05-2007 18:56
Siman
   
Ocena:
0
Kurde, ja się chyba dopiszę do ekipy robiącej ten system. Naprawdę wszystko mi się w nim podoba, chociaż moi gracze zapewne nie dadzą się namówić na dwie sesje w przerwie od poważnego grania.

Z podanych przykładów "katalogu Ikei" Duce i Saise kręci mnie szczególnie walka z systemem w supermarkecie i wędrówka do Mistrzycznych Ogrodów obiecanych. ;)
09-05-2007 21:44
Dark Storm
   
Ocena:
0
//Z podanych przykładów "katalogu Ikei"//

Jak mu podałem tą nazwę, to nie wierzył, że coś takiego jest ;)

Ech, a dawno temu miała być to tylko jedna Rezydencja. Kiedy zaproponowałem Saisemu dodatkowe settingi, to zawołał, że to profanacja i zło ;p Może to czas zmienił jego zdanie, a może to zwycięzca Quentina ;)

Dywaniarz miał być w niedzielę. Niby matury i brak czasu, phi ;p
10-05-2007 15:42

Komentowanie dostępne jest po zalogowaniu.