» Blog » MegaKonkurs, etap 7.
07-05-2007 17:51

MegaKonkurs, etap 7.

W działach: recki | Odsłony: 6

MegaKonkurs, etap 7.
Tym razem recki pojawiają się nieco później niż zwykle, ze względu na mój zagramaniczny długi weekend. Etap siódmy dotyczył magii, psioniki i techniki.

68RNR - wygląda na to, że rosyjsko-zimowo-bimberniczy neo-steampunk padł ofiarą jawnej punktacji. Sev zaprezentował tylko jedną stronę tekstu, z której wynika, że spójnej wizji techniki w jego settingu jak nie było, tak nie ma (wspomnijmy nie pasujące do siebie informacje z poprzednich notek). Kandydat do wysiadki z MK pociągu. [a przecież można było dobić choć do 68 punktów, co? :-P]

Aerthia – notka Aerthii kolejny raz stawia na konkretne przykłady ze świata gry. Wita nas krótka, odnosząca się ściśle do mechaniki uwaga, po czym następują przykłady różnych mechanicznych cudeniek. Pozwolę sobie zacytować fragment opisu jednego z nich: “KMK pozwoli Ci miotać członkami drużyny dalej, szybciej, wygodniej i bezpieczniej”. No panowie, to sie nie godzi! Jeżeli juz decydujemy się na tak bezpośrednią zbereźną intertekstualność, to dlaczego po prostu nie nazwać tego cudeńka CKM [cudowny krasnoludzki miotacz?]. “Wbrew nazwie Krasnoludki Miotacz Krasnoludów z powodzeniem obsługuje także elfy ludzi i gnomy.” Ojej :-P Dalej jest o składanym łóżku wyskakującym z magicznej walizeczki, a wreszcie “Elektryczny Wskrzeszacz i jedziesz dalej!” Ojej^2 :-P Ekhm. Dalej cztery przykłady tego co można wyczarować z mechanologii – całkiem zacne. I wreszcie – o antymagii, która wydaje się być nienajgorzej przemyślana. Urzekł mnie fragment o pogańskiej magyji, więcej takich! :-) Generalnie notka porządna, odpowiednie dla settingu, który zajmuje czwarte miejsce w wyścigu. Keep goin'.

Agencja – kolejna notka agonalna, tym razem na pół strony. Oj, wygląda na to, że jednak nie dostaniecie tych koszulek, Mar_cus :-P Ducha walki nie widać.

Beszamel – wita nas pogadanką od szefa kuchni – już wkrótce możemy sie spodziewać notek w postaci wycinków z książki kucharskiej [czy coś :o]. Teaser kolejnej notki? To nowość :-) Potem dowiadujemy się, że Beszamel rezygnuje z psioniki. I dobrze – ta i tak zazwyczaj znajduje się w światach fantasy na niezbyt prestiżowej pozycji ni przypiął ni przyłatał. Magia będzie, oczywiście, koncentrować się na gotowaniu, a czarodziejskie efekty będą miały miejsce tuż po posiłkach. Mam jednak nadzieję, że Marek nie każe grającym zapamiętywać przepisów [byłoby to wszelako kształcące i przydatne studenckiej braci erpegowców :-]. Dalej – pewna nowość – deklaracja steampunkowości [steam-cooking-punk – LOL] Beszamelu – jak dal mnie strzał w dziesiątkę, choć jednocześnie ostre pójście na kolizję z Aerthią. Kto wyjdzie z niego zwycięsko – nie wiadomo, ale wynalazki z aerthiowej notki możnaby do beszamelu przenieść niemal wprost, więc coś w tym zagraniu jest. Koncept jadalnych zamków też przedni :-) Na koniec – kilka słów dla lubiących sim – o tym braku konfliktu na linii magia – technologia. W sumie – kolejna przednia notka. Nie dziw, że Beszamel wygrał szósty etap.

Czas rozliczenia – no proszę, a jednak można. Czerwony setting stoi najniżej w tabeli punktowej, a jednak notka jest interesująca i czyta się ją z przyjemnością. Magia CzR opiera się na wykorzystaniu krwi i przypomina tym samym krwawe obrzędy ludów Ameryki Środkowej. Magowie tną siebie, niewolników, zakładają wpijające się w ciało i żywiące posoką magiczne pancerz, podtrzymują magiczne bariery ochronne ofiarami z rzezimieszków. Jest soczyście. Do tego trochę cyberpunkowej psychodeli – czary posthipnotyczne. Sama notka jak zwykle w nieco kolokwialnym stylu, z pewnymi potknięciami np. “Zazwyczaj ofiarą jest ktoś zaufany, o którym czarownik wie, że nie spieprzy czegoś w jakimś momencie. Często mag i ofiara są kochankami, co też nie jest bez znaczenia.” Heh. Jednak mimo to – notka dobra, wiele wnosząca w obraz świata. Mike daje radę.

Historia Antiqua – kolejna notka, kolejne pozytywne zaskoczenie. Bardzo zgrabne, nie przeszkadzające w snuciu historii, simowe rozwiązania. Magia dzieli się na typy [erotyczna, czarna, lecznicza, żywiołów], a umiejętności potrzebne do jej kontroli opisywane są przez skromny, lecz sensowny zestaw cech. Generalnie nie przepadałem za podejściem, jakie serwowały nam kolejne notki o HA. Tym razem jednak – absolutnie nie ma się do czego przyczepić. Jest część fabularna, zresztą bardzo zgrabna. Jest śliczna ilustracja. Wreszcie – pojawia się jasne, sensowne i na pierwszy rzut oka, grywalne przedstawienie magii w mechanice (wraz z fajnymi przykładami). Brawa! Widać, że wysoka pozycja HA w konkursie nie jest bezpodstawna [szkoda tylko, że system głosowania odbiera mu raczej szanse na walkę o pierwszą trójkę]. Jeżeli miałbym się do czegoś przyczepić, to do tego, że z tego co widzę, można potrafić tworzyć przedmioty magiczne, ale potem nie potrafić z nich skorzystać [wysokie tworzenie artefaktów, b. niski język magiczny].

Inne Pieśni – kolejny raz IPrpg idzie śladem EarthDawna. Tym razem magia staje się naturalną fizyką świata, postrzeganą i rozumianą przez zamieszkujące go ludy. W praktyce przekłada się to na fakt, że duża część mechaniki przechodzi z poziomu metagry, do jej serca [Hekato daje dobitny przykład atutów]. W notce czytamy jeszcze o technice i iprpgowycm wydaniu magii leczniczej. Wysoki poziom jak zawsze.

Nemzezis – światy przyszłościowe pozwalają na wykorzystanie wszystkich elementów, których wspomina tytuł etapu i Encu chętnie z tego korzysta. W notce dostaniecie zajawki psioniki, czarnej magii [tu najskromniej] oraz rozmaitych odmian techniki [cyborgizacje, genetechnika tworząca rozmaite odmiany ludzi, kuracje nanoidowe]. Jak widzicie sami – nazwy nie gorsze niż w egzotycznych Innych Pieśniach. Poziom też podobny. Do tego wszystkiego dołączyła bardzo fajna ilustracja Jakuba Bartoszewicza, mroczne logo oraz informacja o założeniu podforum na polterze. Jeżeli czegoś mi brakuje to są to silniejsze odniesienia do rozwiązań w mechanice – ale przy takiej objętości nie da się wszystkiego zawrzeć.

Saran – sil, nieco inaczej niż koledzy powyżej, napisał notkę balansującą – taką na ostatnią chwilę, dość krótką. Myślę, ze lamenty z początku możnaby usunąć – notka jest dość przejrzysta, jasno przedstawia podstawowe idee przyświecające twórcy i ma kilka naprawdę fajnych rozwiązań – mowa tu o Tronie Anuana jako źródle mocy, czy Marze powstającej w wyniku źle skierowanej magicznej mocy. Silowi życzymy zacięcia i kibicujemy do końca :-)

Stigma – czytelna, sensowna notka. Magia opeira się na systemie punktowym – za każdy element efektu zwiększa się koszt zaklęcia. To dość elastyczne i sprawne rozwiązanie – stosowałem je kiedyś w FUDGE'u i sprawdzało się doskonale. Zabawnym jest, że Stigma, podobnie jak CzR operuje na oklepanym przykładzie czaru kula ognia. Psionika pozostaje tak jak znamy ją z DnD. Wyróżniającym Stigmę elementem jest fakt, ze zarówno magia jak i psionika wysysają moc z otoczenia. Magia zabija wszelkie życie w okolicy, a psionika prowadzi do szaleństwa – miodzio. Podoba mi sie też pomysł organizacji psioników, którzy traktują nie-psionów jak swoich wrogów i próbują ich [i innych psionikow] kontrolować – fajne, konfliktogenne, dobry klimat [także nazwa – Dominion]. Trafionym pomysłem był też akapit wspominający poprzednie notki. Generalnie – dobra robota!

Technosfera – adwersarz Innych Pieśni atakuje z wielką mocą. Siłą Technosfery jest jej świat – w tym wypadku oryginalne dzieło, a nie adaptacja. Moje wrażenie jest następujące – TS będzie bardziej grywalna niż IP. Wymaga co prawda przyswojenia kilku pojęć, ale unika przy tym pewnej sztuczności świata Dukaja-Aristotla. Czytając opis działania mechanizmów świata Technosfery widzę już miejsca, postacie, wydarzenia – do wykorzystania na sesji. Tuż po abstrakcyjnym rozdziale opisującym Sygnał mamy liczne przykłady technologii. Moim zdaniem, kolejny raz, ta notka miażdży. I jeżeli pierwsza cześć biła IP, to druga, pozostawia w tyle Nemezis. Świetne nazewnictwo, krótkie, treściwe opisy. Brak odwołań do mechaniki [szkoda], ale notka i tak długa – 6 stron. Ponieważ lubię takie klimaty symulowanej technologii [kojarzą mi się z magicznym cyberpunkiem Gibsona] jest to dla mnie absolutna notka etapu. Brakuje tylko ilustracji.

Trzecia Epoka – z ich notki dowiemy się szczegółów na temat działania mocy psycholi oraz będziemy mogli obejrzeć przykładowy arsenał przyszłościowych sprzętów do wyrządzania innym krzywdy. Pierwsza część wygląda na nieźle przemyślaną. Moce połączone są z odpowiednimi emocjami, co daje bardzo fajny efekt. Ich przykłady robią dobre wrażenie. Podobnie jest z giwerami, choć akurat ten fragment notki jest słabszy, zwłaszcza w porównaniu z konkurentami. Całościowo 3E robi coraz lepsze wrażenie.

Vabank – prezentuje nam przekrój różnorakiego ekwipunku używanego w światku Łowców Nagród. Na tle poprzednich notek do tego settingu ta prezentuje się zupełnie w porządku, choć Aston Martin zasilany energią jądrową to już chyba przesada :-)


W siódemce widać przykre zjawiska agonalne, ale jednocześnie niektóre settingi pokazały się od lepszej strony. Wśród wiodącej czwórki prowadzą Beszamel i Nemezis, ale prowadzenie to opieram głownie na fakcie posiadania przez nie widocznych w notkach ilustracji. Aerthia i Inne Pieśni – najwyższy czas się pokazać. Setting bez dobrej oprawy graficznej to jak połowa settingu. Szczególnie ciekawi mnie jak do sprawy ilustracji podejdzie Hekatonpsychos. Jego świat z racji swego “rodowodu” wydaje się być bardziej wymagający od innych – może coś równie awangardowego jak podejście do d20? ;-) Interesuje mnie też czy Beszamelowi uda się pożreć Aerthię :-P W tle błyszczy śliczna Technosfera, ale Trzecia Epoka i Historia Antiqua też się rozkręcają. Ciekawym – co ich autorzy mają potem zamiar zrobić ze stworzonymi w trakcie MK settingami?

Tymczasem głosy oddaję – po jednym na Beszamel i Nemezis i jeden, surprise, surprise, na Technosferę, ponieważ to chwilowo mój ulubiony setting Megakonkursu. Do przeczytania!
0
Nikt jeszcze nie poleca tej notki.
Poleć innym tę notkę

Komentarze


18

Użytkownik niezarejestrowany
   
Ocena:
0
Fajnie, że głosujesz też na Technosferę. IMHO Proteusz i spółka napisali świetną notkę.
07-05-2007 18:29
15914

Użytkownik niezarejestrowany
    Zjeść Kraków i pożreć Aerthię...
Ocena:
0
Może nie miałeś nic złego na myśli, ale kurcze nie dam się wrobić w podkradanie głosów Aerthii!

Z mojej PIERWSZEJ notki do BSZ:

"Kolejnym wyznacznikiem świata są szalone eksperymenty. W Beszamelu znajdują się dwa w pełni zmechanizowane gnomie zamki, oświetlone przez gazowe latarnie, o ruchomych bieżniach i schodach, których służbę stanowią roboty. Z tych twierdz wywodzi się między innymi rasa golemów-szybkowarów oraz różnego rodzaju parowe droidy."

Jest Steam-Punk? Ma się rozumieć, że pisząc pierwszą notkę nie miałem pojęcia jakie inne settingi pojawią się w konkursie.

A tak przy okazji, tutaj znajdziesz moją relację z sesji Shane on you, brothers!. Bardzo przyjemny scenariusz. Nawet mechanika nie przeszkadzała.
07-05-2007 19:00
kaduceusz
   
Ocena:
0
Ale słowa "steampunk" powiedziałeś dopiero teraz, nieprawdaż?

Nie, w sumie niczego nie sugeruję, ale jakoś tak mi się spostrzezenie nasunęło. Wcześniej myślałem o Aerthii jako konkurencie steampunkowego Wolsunga, a teraz to - no nie mogłem się powstrzymać ;-)

Dzięki za relację z sesji, cieszę się, że się podobało. W notkę wkradłą się jednak pewna nieścisłość. Shane byłs cenariuszem wyróżnionym w zeszłorocznym Quentinie [gwoli ścisłości był drugi], a wygrał Wojtek Doraczyński swoim Terminatorem. Quentina zdobyłem dopiero w tym roku za Bitwę. Uf :o)
07-05-2007 19:10
15914

Użytkownik niezarejestrowany
   
Ocena:
0
Już poprawione.

Tego steam-punka zbyt wiele nie będzie. BSZ to nie jest (jak Aerthia i Wolsung) setting steam-punkowy. Ma tylko kilka elementów z tej konwencji.
07-05-2007 19:30
~Hekatonpsychos

Użytkownik niezarejestrowany
   
Ocena:
0
Przede wszystkim dziękuję za kolejną, ciepłą recenzję notki. Osobiście mam do niej znacznie chłodniejsze podejście spowodowane jednak przyczynami pozapodręcznikowymi.

Kwestii ilustracji na chwilę obecną nie będę rozwijał... Time will tell ;-)

Co się zaś tyczy Technosfery... ta notka miażdży! Jest świetna, bardzo sugestywna i świetnie ukazuje specyfikę systemu. Naprawdę, choć zabrzmi to jak antyreklama, będę gorąco kibicował Technosferze w tym głosowaniu. Pomysł zdecydowanie na to zasłużył.
Pozdrawiam.
07-05-2007 20:48
~Mushika

Użytkownik niezarejestrowany
   
Ocena:
0
Wielkie dzięki za tak przychylną recenzję i komentarze! Była to bardzo istotna tematyka dla naszego settingu i liczyliśmy, że uda nam się przekazać pomysły i zawarty w nich klimat, więc recka Magnesa nieco mnie załamała. Oczywiście wiadomo, że nie każdemu się takie klimaty podobają. Dobrze jednak wiedzieć, że jest ktoś, kto poświęci czas by wychwycić to, co chcieliśmy przekazać i, co łzy szczęścia wyciska z mych oczu, spodoba mu się to co ujrzy :)
Jako, że jesteśmy poza gorącą walką u szczytu tabeli, bez obaw o antyreklamowy wydźwięk, mogę zrewanżować się ciepłym i szczerym słowem, że po raz kolejny nie zawiodłem się na notkach czołówki i liczę na równie dobry poziom następnych.
07-05-2007 22:46
~Kosa

Użytkownik niezarejestrowany
   
Ocena:
0
Jako współautor Agencji obiecuję, że więcej notek agonalnych nie będzie. Niestety długi weekend majowy nas powalił na kolana.

Obiecujemy poprawę i prosimy o rozgrzeszenie.
07-05-2007 23:34
Proteusz
   
Ocena:
0
Muszę przyznać, iż z niecierpliwością oczekiwałem na Twoje recki, kaduceuszu. Właściwie Mushika przekazał już wszystko co i ja miałem do przekazania, więc nie będę więcej słodził. Dzięki za pozytywną opinię i za głos.
Co do ilustracji, to zżera mnie zdrowa zazdrość, jak patrzę na dzieła Jakuba Bartoszewicza do Nemezis. Mam nadzieję, że obrazki do IP będą równie dobre.
08-05-2007 09:10
Miroe
    Racja, racja...
Ocena:
0
Faktem jest, że najmocniej kibicuję IP.

Jednakowoż nie da się ukryć, że Technosfera od początku trzyma poziom, choć nie zainteresowała mnie do niedawna zbyt mocno (mimo że doceniałem koncepcję).

I nie da się ukryć, że ostatnia notka rzeczywiście jest najlepsza w tym etapie. Pokazuje, że ekipa FORGE 3K ma całą koncepcję naprawdę świetnie przemyślaną, oryginalną i interesującą.

Może i Technosfera nie ma już wielkich szans, ale ZDECYDOWANIE chciałbym, aby w jakiejś formie się ukazała.
08-05-2007 12:01

Komentowanie dostępne jest po zalogowaniu.